La Repartidora: llibreria especialitzada en pensament crític

Presentació de ‘El mestre del poble’

Presentem El mestre del poble, la nova publicació de Caliu, el segell editorial de La Repartidora, que recupera la figura i el llegat de Carles Salvador, mestre, poeta i gramàtic estretament vinculat a Benimaclet

Comptarem amb la participació dels autors del llibre i d’Enric Guinot, catedràtic d’Història de la Universitat de València i acadèmic de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL)

Cartell presentació El mestre del poble

Sinopsi:

Aquest llibre pretén contribuir a mantindre viva la memòria de Carles Salvador, en particular a Benimaclet, on encara és recordat amb afecte. Aquelles persones desitjoses de conéixer l’home, la societat en què va viure i el vessant més popular de la seua obra —el relacionat amb les falles— el llegiran amb interés.

Carles Salvador es confessava liberal i partidari d’una república federal respectuosa amb el caràcter plurinacional de l’Estat espanyol. Defensor ferm dels drets ciutadans i nacionals i de l’ensenyament en valencià, sempre menyspreà el regionalismo bien entendido, el valencianerisme de traca i falla, d’exaltació de la paella i el miracle vicentí.

Per això, aquest llibre és també una denúncia de la manipulació i tergiversació que s’està fent del seu llegat per part d’individus i entitats autoproclamats defensors de l’autèntica personalitat valenciana.

En El mestre del poble, el lector també podrà trobar una guia per recórrer Benimaclet de la mà de Carles Salvador i gaudir d’alguns dels seus poemes als llocs que els van inspirar. Amb textos d’Anna Gimeno Berbegal, Gonçal López Pampló, Josep Lluís Marín i Garcia, Vicent Simbor Roig, Clara Sanchis Molina, Enric Sanchis i Encarna Segarra Soriano. Edició a cura d’Enric Sanchis.

Sobre Carles Salvador

Carles Salvador (València, 1893-1955) nasqué al barri del Carme i morí al de Benimaclet. Poeta i mestre vocacional, partidari convençut de les novetats pedagògiques més avançades de la seua època, la seua trajectòria vital i intel·lectual està marcada particularment pels dos llocs on va transcórrer la major part de la seua vida: Benassal i Benimaclet.

Carles Salvador, però, és reconegut i recordat sobretot per la seua obra com a gramàtic. La seua posició inequívoca el 1932, amb les Normes de Castelló, a favor de fer servir Pompeu Fabra com a punt de partida dels esforços de normativització lingüística, acabà amb el desordre fins aleshores existent a l’hora d’escriure i ensenyar en valencià, i contribuí de manera decisiva a la dignificació i consolidació d’una llengua que s’havia anat deteriorant després de segles de persecució i abandonament.

Més actes
agenda

Close