L’autora i sociòloga Marta Lizcano presenta El desafío del agua. Defensa colectiva contra la ofensiva capitalista (Descontrol, 2026) el pròxim dimarts 31 de març a les 19 h.
L’acompanya Núria Z. Lopez, ambientòloga especialitzada en aigües i membre de Per l’Horta.

Sinopsi
A pesar que l’aigua és un element essencial per a la vida en les seues múltiples facetes —nutrició, ecosistemes, salut—, està lluny de ser un dret per a tota la població mundial. Obrir l’aixeta i prendre un poc d’aigua és una acció tan senzilla que a penes es valora. No obstant això, aproximadament una cinquena part de tota la població mundial pateix la seua escassetat.
Allà on mirem, se succeeixen els processos d’apropiació i privatització de l’aigua, generant una escassetat artificial amb profundes i complexes conseqüències. En aquest assaig, El desafío del agua. Defensa colectiva contra la ofensiva capitalista, s’analitzen i s’esclareixen algunes d’aquestes capes de mercantilització: de les hidroelèctriques als mercats agrari i miner, passant per les xarxes de distribució, l’aigua embotellada i el terrible genocidi en Palestina. Tot això des d’una perspectiva de classe i amb l’objectiu de recopilar lluites i eines que servisquen per a reapropiar-nos d’un bé que hauria de ser de tota la humanitat.
Sobre l’autora i acompanyant
Marta Lizcano
Graduada en Sociologia amb un màster en Epistemologia i es defineix com a antifeixista, feminista i llibertària. Guanyadora del premi Descontrol 2023 amb l’assaig El desafío del agua. Defensa colectiva contra la ofensiva capitalista. També ha publicat a la revista “Science for the People” i ha coordinat el blog col·laboratiu “Parece amor, pero no lo es”.
Considera que el llenguatge, l’escriptura i la recerca han d’estar al servei de la gent no del poder i poder ajudar a canviar el món (a millor). Sempre havia volgut escriure un llibre, va parir aquest i al seu fill amb pocs dies de diferència i similars mesos de gestació.
Núria Z. López
Ambientòloga especialitzada en aigües i membre de Per l’Horta.






